Alive & Kicking! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Heleen en Debora - WaarBenJij.nu Alive & Kicking! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Heleen en Debora - WaarBenJij.nu

Alive & Kicking!

Door: Debora & Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen en Debora

17 Februari 2014 | Mozambique, Maputo

Heeeeeej luitjes!

Dit is inmiddels de tweede poging om een berichtje voor jullie te schrijven, vrijdag hebben we ons prachtige epistel niet kunnen opslaan. :( maarrrrr, inmiddels hebben we getest (zoals jullie waarschijnlijk hebben ontdekt)(sorry daarvoor) dat we vandaag wel kunnen opslaan! We zitten op het moment in 'the hospitality shop', tegenover onze kamer (zie foto) op het bezoekers-terreintje, waar we allerlei souvenirs kunnen kopen en dus kunnen internetten!

Dit terrein ligt midden in het children centre van Iris in Maputo, we krijgen dus genoeg activiteit (en lawaai) mee :) ! Goedddd, we hebben superveel beleefd, dus proberen dit bericht zo kort en zo alomvattend mogelijk te maken! Interessante opgave :)

We hebben laaaaaang gereisd met 3 verschillende vluchten, waarbij we steeds voorzien werden van het nodige voedsel, dus MOE en VOL aankwamen op Maputo airport MET bagage! :D EN het is ons gelukt om de aardige behulpzame knullen van ons af te slaan :) Succesvol toch?
Daar stonden we met onze backpacks! In de felle Afrikaanse zon :). Na 10 minuutjes kwam een niet-Engels (en ook niet Nederlands) sprekende, verlegen Mozambicaan (zeg je dat zo?) naar ons toe. Iris? vroeg hij terwijl hij een bordje liet zien. Eh ja! Oeh, zomaar instappen in 1 of ander wit busje (met gelukkig een Iris logo erop), en daar gingen we! Lekker toeteren op een weg waarvan het niet duidelijk is of er nou 2 banen elke kant op horen te gaan, of 3 elke kant op, of misschien 1?

We zijn hartelijk verwelkomd door het hospitality team, slapen met een Australische (daarvan blijken er veel te zijn hier!) op een kamer met ventialor en 3 stapelbedden! Tot nu overleven we de warmte prima in de nacht, alleen dromen we wel erg vreemd (Heleen dan, maar dat is in Nederland eigenlijk ook zo :P)! (van de malaria pillen?)

Je mag in principe altijd met de kinderen mee eten in een grote eetzaal waar ook kerk wordt gehouden, wij doen dat 1 keer per dag. Lekker rijst 7 dagen per week! Met bijvoorbeeld een schep bonen of vis (die met huid en vooral ogen en hoofd wordt verslonden :P).

Wat activiteiten betreft willen ze hier graag dat je van alles meemaakt en mee doet (haha), dus hebben we gister gepreekt op in een mini kerkje in een afgelegen dorp. We gingen mee met een voorganger die halverwege onze avontuurlijke autorit (we kwamen zo goed als vast te zitten midden op een drassig veld) zei 'we preach together, you preach!'. Okee... Gelukkig waren onze toehoorders slechts 4 vrouwen, een oude man, 2 tienermeisjes en een hoopje kinderen :). Dit was een toffe kerk!

Over kerk gesproken; vandaag gingen we naar 'staff worship' en we belandden in een Afrikaanse kerkdienst van zo'n 2,5 uur. Het begon met een te gekke disco :D, waarin we na het 3de lied werden uitgenodigd (onder lichtelijke dwang hihi) om samen met de Afrikanen de Heer te prijzen met onze dans! Gelukkig hebben we erg veel ritme gevoel, dus dat ging prima haha! Lekker ook zo in de hitte! Vervolgens zit je 1,5 uur in de zweetlucht bijna te bezwijmen onder de preek. Welke overigens erg aansprak :)

Goed van een kort verslag komt niet echt veel, want we hebben nog niet eens gesproken over de kinders! Dat zijn er ongeveer 250... verdeeld in een aantal jongenshuizen (op leeftijd) en een groot meidenhuis (met 70 meisjes), daarnaast zijn er een paar zendelingen die kinderen in huis hebben genomen. En natuurlijk the 'nursery' en het 'baby house' met de allerkleinsten en het 'special needs house' met 7 kinderen met een beperking. In principe zijn we vrij om buiten schooluren om te spelen en knuffelen en proberen te communiceren. Dat is in eerste instantie best lastig met de taalbarriere! Met handen, voeten, Engels, Nederlands, Spaans en schrijven in het zand komen we er wel uit (zie foto) :).

Er hangen altijd wel kinderen om ons heen, ze pakken je hand, hangen aan je middel, schreeuwen 'heeeey, where you go' of vechten met elkaar om op je schoot te kunnen zitten. We merken dat de kids veel liefde krijgen van de staff, maar het is fijn dat wij ze aandacht kunnen geven en misschien een beetje Engels kunnen bijbrengen? Verder zijn ze gedisciplineerd in hun taken, en soms ook ontdeugend, zoals bij kinderen hoort :).

Er wordt 'another 10 minutes' geroepen, dus we raken een beetje gehaast haha.

We zullen nog even wat schrijven over onze plannen: we verzorgen 3 keer per week bij het jongenshuis van 4 tot 8 jaar een kort programma in de middag voor zo'n 10 jongens per keer. (enerverend!) (en we hebben het nog maar 1 keer gedaan haha), we gaan nog een paar keer mee op outreach, oa naar het ziekenhuis, een ander special needs house en de vuilnisbelt. We gaan nog 5 minuten overlaten voor de foto's!

Dag lieve vrienden, tot de volgende keer! Oh ja, het gaat dus erg goed met ons! :D en het is heel bijzonder om hier te zijn, in Afrikaaaaaa! Dus, doe de groeten aan Europa, en aan de kou! (regen is hier wel, maar dat is heerlijk :))

Toedelsssss en knuffels

• 17 Februari 2014 - 16:08

Marleen:

He lieve meiden, wat ontzettend gaaf om te lezen! In gedachten bij jullie.
    Enjoy, you are a blessing! xx

• 17 Februari 2014 - 16:20

Lisanne:

Klinkt goed, meiden! Heerlijk!! Geniet maar met volle teugen.

Liefs, Lies

• 17 Februari 2014 - 17:03

Lamien.:

Lieve Debora en Heleen,
    Wat een ervaringen al voor jullie! Heel goed zeg, dat de kinderen jullie al vertrouwen en bij jullie
    zelfs op schoot willen zitten!!
    Jullie schrijven over vis die met huid en haar wordt opgegeten, deden jullie dat ook???
    Dat is wat veel gevraagd? Maar ik dank jullie voor dit verslag!!! Enig hoor om zo gauw al iets van
    jullie te horen. Veel goeds toegewenst en iedereen mag van jullie genieten, dat is toch een
    wonder en geweldig!!! Dag, hartelijke groeten, o.lamien.

• 17 Februari 2014 - 21:03

Hans En Mariella:

Wow wat een avonturen!! Nu al! Super, jullie zijn vet stoer, ben trots op jullie. Dikke knuffel en geniet ervan, we love you

• 17 Februari 2014 - 21:38

Marianne Wendt En Wim:

Wat fijn om te lezen hoe het jullie vergaat,we reizen mee en genieten ook liefs en zegen

• 18 Februari 2014 - 02:47

Kim:

Erg leuk om te lezen, meiden!!

Veel plezier!
    xx

• 18 Februari 2014 - 09:06

Nienke:

Klinkt super allemaal, geniet van de ervaringen! Heb je de delicatesse vissenogen al geproefd? Een aanrader!

Liefs, Nienke

• 18 Februari 2014 - 11:19

Corma:

Zo herkenbaar! Heerlijk om te lezen, geniet!! :-)

• 18 Februari 2014 - 12:07

Willemien:

Al 10 keer, nou ja 5 keer dan, jullie verhaal gelezen!
    En de foto's bekeken, leuk hoor dat jullie in Vrede slapen..
    Liefssss, mam

• 18 Februari 2014 - 12:24

Martien:

ik wist niet dat ik mijn engeltjes zo zou missen als ze er niet zijn.
    liefs papsssss

• 18 Februari 2014 - 14:09

Oma Jopie.:

Lieve Meiden,Enig om jullie belevenissen mee te beleven en die leuke foto's te zien.
    Ik kijk uit naar het volgende bericht.Hier alles oke.Veel liefs van Oma Jopie.

• 18 Februari 2014 - 15:01

Marjan Van Vugt:

Super om van jullie te horen en wat foto's te zien! Heel veel plezier en zegen :)

• 18 Februari 2014 - 17:47

Romina:

Aaaaah wat leuk allemaal!
    Mooie foto's ook.
    Heel leuk om wat van jullie te horen.
    Super lief dat ik nog een smsje kreeg voor mn bday.

Veel plezier nog xxxx

• 18 Februari 2014 - 18:06

Jory:

Hey Meiden,

Super leuk om met jullie mee te beleven op deze manier.
    Geniet ervan! En kijk al uit naar het volgende verslag!

Grtz
    Jory

• 18 Februari 2014 - 19:21

Stephanie:

In zo een korte tijd al zo veel AVONTUUR! Mooi verhaal, zo beleven we het een beetje met jullie mee! Veel plezier!
    Liefs, Stephanie

• 18 Februari 2014 - 19:37

Liesbeth Grootenboer:

Wat schrijven jullie gezellig :) (had eigenlijk niet anders verwacht).
    'k Kijk uit naar de volgende belevenissen.

• 18 Februari 2014 - 19:45

Ada:

Heerlijk om te lezen, ik zie het voor me! Schrijverstalent :) Leuk ook de foto's.
    Jullie zijn helemaal geland in het Afrikaanse leven. Al maïspap gegeten? De vissen doet me denken aan onze outreach naar Indonesië. Onze kinderen (toen nog klein) aten de vissenkoppen zo weg. Maarten en ik dus niet hè? ;) Terug in Nederland waren ze weer snel vernederlandst met de nodige kieskeurigheid. We hebben tijdens outreach toch 3 maand kunnen genieten dat ze werkelijk alles aten. Wat een genade!!!
    Mooi dat jullie daar als gezegende Nederlandse meiden, tot zegen mogen zijn!
    Be blessed!

• 18 Februari 2014 - 20:13

Wendy:

Mooi om jullie verhaal te lezen. Heleen, je bijna onuitputtelijke bron van leuke spelletjes komt, denk ik, goed van pas! De kids zullen er vast heel veel plezier aan beleven.
    Groetjes, Wendy

• 18 Februari 2014 - 20:56

Anna (schippers ;)):

wauw, heel goede tijd!

• 18 Februari 2014 - 23:13

Netje:

Heerlijk, leuk verslag. Ik heb het gelezen met een smile van oor tot oor. Wetend dat het goed met jullie gaat op het zuidelijk halfrond, geeft mij op het noordelijk halfrond rust. Jullie zullen vast een verpletterende indruk achterlaten na drie weken. Laat ze daar maar lekker genieten van wie jullie zijn. Succes met zoveel rijst, rijst en nog eens rijst!

• 18 Februari 2014 - 23:59

Elsa:

Ilikeit! Heerlijk om mee te volgen en jullie enthousiasme klinkt in alles door. Wat een evaringen en gewoon lekker in het diepe gegooid worden....wat zullen jullie veel leren en tot zegen zijn. Ik zie uit naar het vervolg. Be blessed! Xx

• 19 Februari 2014 - 04:33

Argh!:

Hebben jullie een block gezet op alle computers waar ik op ga dames. Probeer ik leuke (en oke.. ook een beetje lange berichtjes te plaatsen, word ik overal geweerd...

-xxx- van jullie 'trying to be a stalkertje' :)

• 19 Februari 2014 - 04:35

Bond Voor Verspreiden Van De Nederlandsche Taal :

Beste Debora en Heleen

Goed om te lezen dat jullie je vermaken daar in het verre Afrika. Maarrrrr (mijn excuses voor deze onprofessionele woordkeuze), wat las ik daar!!!! Leren jullie de kinderen daar Engels?! Wat is er mis gegaan tijdens die lange vliegreis? Zijn jullie het belang van het verspreiden van jullie moedertaal vergeten?!
    Bij deze wil ik jullie daar dus met nadruk op wijzen dat jullie absoluut deze gouden kans moeten grijpen om de prachtige Nederlandsche taal te verspreiden over de wereld.

Er op vertrouwend dat jullie je vanaf nu volledig in zullen zetten voor dit evangelie en met zeer vriendelijke groet,

directeur en tevens enig lid van deze vrije nieuwe club,
    I.L.O.V.E. de Hollander

• 19 Februari 2014 - 04:38

Een Vraag!!!!:

Beste Dames

Wat is de Maximale lengte van een Reactie op jullie o zo leuke site? Dan kan een bepaald persoon haar creativiteit daarop aanpassen;)

Liefs, knuffels en een dikke zoen van een nachtpersoon!

• 19 Februari 2014 - 09:12

Bible Study ;):

Nice!! Die kinderen zijn vast heel blij met jullie.
    Geniet inderdaad van het weer! Hier is nog steeds de oneindige herfst... ;P

Jelmer

• 19 Februari 2014 - 13:41

Cees Vijfhuizen:

Gaaf om dit allemaal te lezen. Swaziland staat op mijn lijstje,maar jullie doen al goede zaken....blijf vooral schrijven, genieten, niet te veel ruzie zoeken en.....tegen overmatige transpiratie: lekker zwemmen.

• 19 Februari 2014 - 14:16

Ilonka:

Leuk om te lezen, meiden!
    Heel veel lol en plezier en goede dingen doen daar!! :D

Liefs, Ilonka

• 20 Februari 2014 - 17:31

Willemien (collega):

Prachtig avontuur zeg! Beetje jaloezie komt om de hoek kijken!!
    Heb het goed en Heleen, lekker blijven dromen als het maar niet te gek wordt!!

• 21 Februari 2014 - 19:37

Robyn Timal:

AWESOME!!! SO glad you guys are are going for it! :)

• 23 Februari 2014 - 08:50

Pieter:

O ja die heerlijke tropische geuren en de dansjes tijdens de offering vergeet je nooit meer. Ik hoop dat jullie ook je witte zakdoekjes bij de hand hebben voor de dansjes. And preach it sistas, you can do it. Enjoy ;-)

Blessings en hartelijke groeten,

Pieter

• 24 Februari 2014 - 15:52

Lisa (ook Collega ;) ):

Wow dames, dit verhaal smaakt naar meer!
    Succes met de kids en tot het volgende verhaal.
    Liefs Lisa