Pannenkoeken Dinsdag Vervolg - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Heleen en Debora - WaarBenJij.nu Pannenkoeken Dinsdag Vervolg - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Heleen en Debora - WaarBenJij.nu

Pannenkoeken Dinsdag Vervolg

Door: Heleen & Debora

Blijf op de hoogte en volg Heleen en Debora

27 Februari 2014 | Mozambique, Maputo

Om de 1 of andere reden is het vorige verslag niet compleet op internet geplaats (komen we vandaag achter)... :( jullie moeten je wel afgevraagd hebben waar de titel op sloeg? :P hihi. We beginnen weer even vanaf het zwembad verhaal!

Vandaag hebben we bijvoorbeeld de dag van ons leven gehad omdat we samen met zo'n 20 hyper-enthousiaste jochies naar een zwembad in de buurt gingen om de 40 graden draagbaar te maken :) Wel grappig dat we precies na een snikhete wandeling van een kwartier in een verlaten zwembad aankwamen met grijze wolken boven ons hoofd! Maar de jochies leken zich er niks van aan te trekken, want binnen de kortste keren was het zwembad bevolkt met een berg beonderbroekte bruine waterratjes! (we waren in het bijzonder erg trots op deze zin! haha).

Gelukkig ging het pas echt regenen toen we terug waren en pannenkoeken stonden te bakken. Het was namelijk Pannenkoeken Dinsdag zoals jullie allemaal weten! Onze Ierse vriendin was er van overtuigd dat heel de wereld dit viert, maar dat bleek een plaatselijk gebruik te zijn in haar land :P. Maar goed, wij Nederlanders haken graag aan als we pannenkoeken kunnen eten, sterker nog, we hebben ze allemaal gebakken :). Misschien hebben jullie ondertussen in onze reactie kunnen zien dat het helemaal geen 'Pancake Tuesday' bleek te zijn, want toen we het net hadden gepost kwam Rachel (de Ierse vriendin) binnen en riep ''Wil je wat grappigs horen?!' 'Het is vandaag helemaal geen Pancake Tuesday!' hahaha. Volgende week pas. Anyway met 7 mensen uit 6 verschillende landen hebben wij heerlijk gesmikkeld.

Goed we zijn vergeten wat we voor de rest nog hadden geschreven, dus hier nog een paar 'fun facts':
- We douchen elke avond koud!
- We hebben 2 nieuwe huisgenootjes, een Zuid Afrikaanse (Jenna) met haar geadopteerde zoon Elijah (zie foto)
- De dagelijkse portie rijst smaakt nog steeds goed
- In het special needs huis waren we nog maar net binnen toen een meisje op ons af rende om ons haar te doen (tenminste dat dachten we), maar ze rukte het elastiekje uit ons haar en brak het! Goedddd.... :D
- De kinderen hier denken dat 'Amen!' 'Stilte' betekent, want dat wordt geroepen als ze moeten gaan bidden voor het eten :P
- Tijdens elk uitje en in de kerk dragen we verplicht lange rokken
- Dat kan ons eigenlijk niet zoveel schelen, want dat staat ons erg goed. haha.
- Er is hier altijd electriciteit en stromend drinkwater. De electriciteit valt soms uit, maar generatoren nemen het dan over. Tijdens de enkele donkere seconden wordt er door de bijna 70 meisjes in het verblijf naast ons hard gegild!
- We mogen 4 keer per week 20 min pp op internet, waarvan 2 keer zonder facebook, want dat is overdag afgeblockt voor alles en iedereen. Grappig he?
- We hadden nog meer leuke feitjes, maar die zijn we helaas vergeten! boehoe. Wie weet de volgende keer!

Op dit punt gingen we de pannenkoeken opeten, en wij gaan nu ook stoppen, want de volgende is aan de beurt en over een uur eten we rijst met de kinders, mmmmm!
We vinden het superleuk om jullie reacties te lezen en zijn benieuwd hoe het jullie vergaat in Nederland (bedankt ook Djurre voor de Olympische stand van ons land)! :)

Tot de volgende keer! Doeiiii

• 27 Februari 2014 - 10:50

Josien Van Egmond:

Ha lieve meiden (uhh dames in lange rok!), krijg een beetje heimwee na jullie Afrikaanse verhalen !
    Had jullie daar zo graag een 'warme douche' voor gegeven..
    Wat ook helpt bij oververhitting: laken nat maken en daaronder gaan slapen, lekker fris !
    Geniet ! Doen wij ook van jullie verhalen (en zwaai even als onze vliegende Hollander overkomt ??)
    Groetjes, Josien (en Niek)

• 27 Februari 2014 - 11:35

Jopie Bos.:

Hallo,lieve Meiden,
    Wat een geweldige verhalen,ik geniet ervan.Hier bloeien de crocussen en narcissen volop.Het gaat zo weer heerlijk!!! Regenen en stormen.Heerlijk olympische spelen gekeken.G rote sucsessen voor ons en geweldige ontvangsten in Nederland.Ik kijk uit naar de volgende verhalen.Ik wens jullie vast een heel goede reis naar Amerika.Heel groetjesen kussen van Oma Jopie daaaag!!

• 27 Februari 2014 - 11:37

Kirsten:

Leuk om je verslagen te lezen meid! Veel plezier en lekker genieten. Mis je de volleybal al? X

• 27 Februari 2014 - 14:18

Jolanda:

Wat een geweldig uitdaging al die mooie bruine kindertjes. Het klinkt allemaal zo vrolijk. Volgens mij is de sfeer bij jullie fantastisch ondanks alle leed, dat er ook waarschijnlijk zal zijn.
    Liefs, Jolanda

• 27 Februari 2014 - 17:54

L. M. Van Der Wolf-haspels:

Debora en Heleen, wat enig dat er weer een verhaal kwam van jullie. Wat een goede en plezierige ervaringen beleven jullie met de kinderen. Een kwartier wandelen met 40 graden, dat is wel een zware
    tocht zeg!!! Dan is het wel een weldaad om in het water te mogen gaan!!! Lekker gillen en spetteren en elkaar nat gooien en genieten!!! Iedere dag rijst, ook lekker! Koken anderen voor jullie? Hoeveel leerden jullie al aan de kinderen? Nog heel veel goeds en samen veel te doen en te beleven, daarvoor gingen jullie tenslotte. Maken jullie foto's ? In elk geval geweldige herinneringen straks!
    Hartelijke groeten, dag!!!! o.lamien.

• 27 Februari 2014 - 18:00

Angeline:

leuk om dit allemaal te lezen en wat gaafffffff om dit met elkaar te mogen beleven.
    ik wens jullie heel veel mooie ervaringen toe en dat zal zeker gaan lukken
    maak mooie foto's video"verslagen enz.............want het gaat opeens erg hard en dan sta je weer hierzo in ons kouwe kikkerlandje

• 28 Februari 2014 - 21:08

Agaath:

Wat een onwijs leuke verhalen.
    Heb ze net lekker zitten lezen en het lijkt net of je erbij bent. Wat kunnen jullie het leuk beschrijven.
    En wat een uitdagingen voor jullie. Elke dag is verrassend.
    Pff moet er allen niet aan denken om te moeten dansen in die hitte. Maar de donkere mensjes doen het
    met overgave. Kunne wij weer van leren.
    Ook jullie foto's zijn geven een beetje een idee van wat en hoe het er uitziet.
    Nog een weekje hier en dan op het vliegtuig naar jullie volgende plek.
    Super hoor. Geniet er van.

• 01 Maart 2014 - 19:41

Alex:

Hoi Heleen en Debora,

Grappig om jullie avonturen zo te lezen en zien. Dat dit verslag aanvankelijk niet compleet was, had misschien te maken met de pannenkoek van Heleen of is het pannekoek?
    Ook ik zeg promoot gewoon lekker je eigen taal, gewoon jezelf blijven dus en zo te zien lukt jullie dat aardig ;-)

Alle goeds en ik zal donderdag op Schiphol staan om jullie weer door te zwaaien richting VS :-)
    Alex

• 05 Maart 2014 - 14:11

Cathy :

Ik zie het helemaal voor me, heb net foto's gezien van YWAM in Letland dus je begrijp wat ik bedoel. Ontzettend leuk dat jullie dit samen mee maken. En jullie maken op deze manier elke dag vele mensen blij met jullie aanwezigheid en activiteit. En ik geniet van jullie verhalen. Ook heerlijk even in gedachten ver weg te zijn en niet met zorgen van allle dag. groetjes Cathy