Pannenkoeken Dinsdag - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Heleen en Debora - WaarBenJij.nu Pannenkoeken Dinsdag - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Heleen en Debora - WaarBenJij.nu

Pannenkoeken Dinsdag

Door: Heleen & Debora

Blijf op de hoogte en volg Heleen en Debora

25 Februari 2014 | Mozambique, Maputo

Bon diaaaa!

Jaja, dit zeg je de hele dag als je voor de rest niet weet hoe je iemand moet groeten in het Portugees :D Maarrr inmiddels leren we hier en daar een woordje bij, zoals "zit", "wacht op je beurt", "voorzichtig", "stop" en "geef". haha! Dit soort woorden heb je nodig als je 30 enthousiaste kleutertjes voorziet van een spetterend knutselprogramma. Natuurlijk hoort " heel goed gedaan!" daarom nu ook bij ons vocabulaire. Het is een vreugde om elke dag de jongetjes al gillend naar ons toe te zien rennen: "Vandaag programma voor kamer twee?!?!" Het leukste is hun gezicht te zien als ze aan de beurt zijn :)

We zijn nu voor de tweede week bezig met deze kinders, en we maken momenteel een geweldige hond/giraffe (sommigen vinden het een paard), van papier,met muizentrap poten en nek, genaamd Pedro! Hoogtepunt is misschien wel het lekkers op het einde. Leuk om te zien hoe ze hun dubbele kaakje met een laagje pindakaas koesteren als een kleine schat, en heel aandachtig op peuzelen.

Deze dankbaarheid kwamen we eerder tegen tijdens een bezoek aan het ziekenhuis, waar we de"bananen-blessing" deden, tenminste die term ontstond nadat we aan het einde van ons bezoek op elke kamer de patienten mochten "zegenen met een banaan". Dit waren de woorden van Pastor Fabio, een jonge, aanstekelijke, afgestudeerde bijbelschool student die zo harde preekte en bad dat je hem vier kamers verder kon horen. Nou was dat ook niet heel moeilijk omdat de muren tot halverwege het plafond reikten. Iedereen vond het fijn dat we voor hen baden en bemoedigden. Bij binnenkomst in een kamer met 8 vrouwelijke patienten schreeuwde Fabio eerst dat we graag wilden bidden en gaf ons gelegenheid om ons voor te stellen. We verspreiden ons over de kamer, en als er voor ieder persoonlijk gebeden was keek Fabio ons vragend aan: "Willen jullie iets delen?" Dat wilde zeggen een kleine getuigenis, bijbeltekst of kort preekje...tenminste dat denken wij :D

Zo belanden we steeds in een onverwachte situatie als we van het Childrens Centre vertrekken naar een kerk onder een boom, de vuilnisbelt of special needs house. Hier bij Iris ministries dragen ze uit dat je zo veel mogelijk plekken bezoekt, dus die uitdaging zijn we natuurlijk aangegaan ;) En we vinden het leuk dat daar blijkbaar ook een bemoediging of "preekje" van onze kant bij hoort. Soms is het lastig om er niet mee bezig te zijn wie het beste werk doet voor God, vooral in vergelijking met de mensen die hier full-time aan het werk zijn en wij "slechts" leuke dingen komen doen.

Vandaag hebben we bijvoorbeeld de dag van ons leven gehad omdat we samen met zo'n 20 hyper-enthousiaste jochies naar een zwembad in de buurt gingen om de 40 graden draagbaar te maken :) Wel grappig dat we precies na een snikhete wandeling van een kwartier in een verlaten zwembad aankwamen met grijze wolken boven ons hoofd! Maar de

• 25 Februari 2014 - 19:03

Corma:

Spannend hoe het verhaal eindigt, weer superleuk om te lezen :-).
    En de foto's erbij maken het helemaal compleet. Blessings!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 25 Februari 2014 - 19:08

Heleen En Debora :

oh hahaha! onze Ierse vriendin komt net binnen lopen 'Wil je wat grappigs horen?!' 'Het is vandaag helemaal geen Pancake Tuesday!' Hebben we net een heel blog aan haar gewijd! :P Het is dus volgende week voor de duidelijkheid, dus dan kunnen we het weer vieren in het vliegtuig! :D

• 25 Februari 2014 - 19:26

Elsa:

Knutselen, plakken en knippen en geen copy-past! Lekker veel zien er ervaren. Mooi om te lezen! Niet vergelijken. Al deze ervaringen maken jullie tot de persoon die je vervolgens zult zijn voor anderen. Pay-it-forward gaat dan vanzelf. Enjoy and be blessed!

• 25 Februari 2014 - 20:11

Willemijntjepijntje:

Hey Pastors!

Wowie!!!!!!!!!!!!!!!!! Klinkt echt supercool allemaal!! Preken, genieten, kids, wat wil een mens nog meer;)

En ik geniet lekker mee vanuit het verre noorden:D

Love U 2!!

• 25 Februari 2014 - 20:21

Marianne En Wim:

Lieve Helenadebora,jullie genieten is goed om te lezen,wij reizen mee.
    En krijgen er ook zin in lieve gr en Zegen en een dikke knuffel

• 25 Februari 2014 - 20:35

Djurre Siccama:

Hé leuk om van jullie te horen. Doet me weer denken aan mijn tijd in Zambia. Wat een hoop kinderen. Allemaal weeskinderen? En hebben jullie wel (goed) drinkwater? Nog niet ziek geweest? Hier gaat alles goed, De natuur is bezig met t voorjaar en we zijn het beste speedskateland ter wereld geworden. Ons Nederlandse minderwaardigheidsgevoelens zijn omgeslagen in pure trots. We dagen zelfs USA uit op de tv. Maar we ontnuchteren wel weer als de WK in Brazilie begint. We zien uit naar nog meer foto's. groet, Djurre

• 25 Februari 2014 - 20:54

Alize:

Lieve meiden! Heerlijk om weer mee te mogen genieten van jullie belevenissen. Ik hoor jullie enthousiaste stemmen al bijna door mijn IPad heen :). Bedankt dat jullie de moeite nemen om berichten en foto's te plaatsen!!! Veel liefs en Gods nabijheid toegewenst, mama (en ook van papa hoor :))

• 25 Februari 2014 - 22:15

Jasper En Erna:

Hoi lieve globetrotters,
    Wat ontzettend leuk om met jullie mee te lezen/leven! Veel plezier en zegen in alles wat jullie zien, doen en ervaren!
    liefs, Jasper en Erna

• 26 Februari 2014 - 08:21

Wout:

Die bananenblessing lijkt me wel wat. haha. Enorm veel plezier daar. Groetjes, Wout

• 26 Februari 2014 - 09:31

Rocelie:

Loving it! Enjoy! Big hug from us!

• 26 Februari 2014 - 10:18

Joke Schipper:

Hoi prachtige meiden! Heerlijk om jullie enthousiaste verhalen te lezen, wat zijn jullie een zegen daar! Ontvang Gods zegen voor jullie!
    Liefs, Joke

• 26 Februari 2014 - 12:12

Romina:

wat een leuke foto's!!!
    leuk dat jullie t naar je zin hebben daar
    nog veel plezier

xxxx

• 26 Februari 2014 - 12:45

Lida:

Ha meiden,

Wat een geweldige tijd hebben jullie daar. Leuke foto's!
    Héél veel genieten en levenservaring opdoen! Liefs van mios!

• 26 Februari 2014 - 14:16

Nienke:

Wat een avontuur! Ik ben wel benieuwd hoe het haar geworden is?
    Leuk om zo een beetje mee te kunnen reizen. Liefs, Nienke

• 19 Maart 2014 - 10:44

J.b.Bos.post.:

Lieve Meiden,
    Wat geweldig wat jullie allemaal beleven,en dat ik dat mee kan genieten.Vooral de foto's van de Bryse canion wat hebben wij daar genoten he, Debora?Ook gef eliciteerd met de verjaardag van jou vader Debora.Ik wens jullie een heel goede voortzetting van de reis,en kijk uit naar het volgende verslag.Veel groetjes en kussen van Oma Jopie!!!