Redding - Reisverslag uit Kanab, Verenigde Staten van Heleen en Debora - WaarBenJij.nu Redding - Reisverslag uit Kanab, Verenigde Staten van Heleen en Debora - WaarBenJij.nu

Redding

Blijf op de hoogte en volg Heleen en Debora

19 Maart 2014 | Verenigde Staten, Kanab

Hello ladies and gentlemen!

Op het moment zijn we al 7 uur aan het crossen door Amerika en zijn we voor ons gevoel ongeveer 20 auto's tegen gekomen (inderdaad gevoel spreekt niet altijd de waarheid, het waren er vast íetsje meer), we komen af en toe een dorp tegen waarvan we ons afvragen wat de mensen er doen... :P We hebben in ieder geval ontdekt dat dit niet voor niets 'the loneliest road in America' genoemd wordt (Google het maar, het klopt echt :)). Halverwege hebben we een uur verloren door het tijdsverschil; geen rekening mee gehouden, haha. Tussen de ruige bergen, zwarte koeien (soms dood), droge okergele glooiende vlaktes hebben we besloten dat dit een mooi moment is om een blog te schrijven!

Gister middag na de kerk van 8 uur hebben we Redding achter ons gelaten, waar we in totaal 10 nachtjes zijn geweest. De afgelopen week hebben we vooral veel achter Joz aangelopen :), een vriend van ons die de School of Supernatural Ministry (een soort bijbel/ evangelisatie school) in Redding doet. We mochten mee naar de lessen en colleges, de kleinere groepen waar hij deel van is en de kerkdiensten. Daarnaast hebben we natuurlijk ook wat omgeving verkend en nog een aantal (nieuwe) vrienden ontmoet. Bijvoorbeeld de Nederlandse meiden bij wie we mochten logeren! Oh ja, en Amerikaans gegeten natuurlijk (lees hamburgers, tortilla's, ijs, koffie, cola etc!) (dus geen medelijden meer om ons rijstdieet, we zijn weer helemaal op gewicht ;)).

Van het eenvoudige leven in Mozambique zijn we beland in het land van overvloed en mogelijkheden. Wel een beetje ingewikkeld soms voor ons om zulke verschillende soorten levensstijlen met elkaar te kunnen rijmen. Wat ons bezig hield/ houdt is aan de ene kant de overvloed van God en het genieten en aan de andere kant de eenvoud en het geluk dat we hebben gezien zonder de moneys, iPhones, overvloed aan voedsel, auto's etc. Eigenlijk een beetje zoals Nederland, maar dan zonder schaamte.
Ook in de kerk vonden we het soms lastig om te zien om naar nog meer overvloed te verlangen, terwijl wij westerlingen al zoveel hebben. Tegelijkertijd beseften we steeds meer dat overvloed meer inhoudt dan euro's, banen en nog meer banen. Onze blik kan bepaald worden door datgene waar we het niet mee eens zijn, wat we zelf niet kunnen begrijpen, door jaloezie (om eigenlijk ergens ook wel in zo'n bubbel te willen leven), of door onze eigen regels aan anderen op te willen leggen.

Wat we heel mooi vinden aan wat we hebben gezien is dat de studenten bij Bethel duidelijk naar God verlangen en zich open en kwetsbaar durven opstellen. Tijdens het zingen in de dienst kon het gebeuren dat mensen aan het lachen, huilen, dansen of slapen waren. Het leek niet uit te maken, iedereen was vrij om op zijn eigen manier God te aanbidden en gewoon in Zijn aanwezigheid te zijn. Wij moesten daar wel een beetje aan wennen, maar het lukte ook wel om er niet mee bezig te zijn wat anderen deden. De enige druk die we ervoeren om ons op een bepaalde manier te gedragen kwam van onszelf (zijn we achter gekomen :)). Het was bijzonder om terug te komen bij de simpele waarheid dat we gemaakt zijn om God lief te hebben.

Naast deze "geestelijke" zaken, hebben we super veel plezier gehad met Joz (en zijn leuke vriendin Kailey), z'n 2 huisgenoten, David en z'n kersverse vrouw Alise en de vier Nederlandse meiden. We werden zelfs vereerd met een bliksembezoek van Timo (die maar 1 nachtje in Redding was toen wij er waren)! We hebben gewandeld bij watervallen, ijs gegeten, gewiid, en zelfs gezwommen (25 graden!) en gebarbecued bij Whiskeytown Lake (zie foto). Kortom, we kijken terug op een heerlijke tijd in Redding! :)

Inmiddels zijn we, zoals jullie hebben gemerkt, begonnen aan onze 7-daagse roadtrip (en eerlijk gezegd zitten we allang niet meer in de auto :P). Hierover later meer! :D

Groeten aan de lente! Wij gaan van klimaat naar klimaat met vandaag ons dieptepunt, jawel, 5 graden (OVERDAG!). Maar zelfs met 5 graden is Bryce Canyon prachtig!! Kijk maar :)

Liefs en knuffels!

• 19 Maart 2014 - 08:11

Elsa:

Heerlijk eerlijk verslag meiden. Herkenbaar, de mixed feelings bij het zien van zoveel tegenstellingen. Mooi om het zo te delen en bespreekbaar te maken.
    Uiteindelijk willen we Zijn wil doen: hetzij in een 'arme' omgeving, hetzij in een land van overvloed. Ik moest even denken aan een Bijbeltekst (ja ja....;-)) uit Lev. 3 waarin God zegt alleen Zijn cultuur te volgen.....
    Geniet lekker meiden van nieuwe vriendschappen, mooie belevenissen, diepe gesprekken en meer van Hem. Ik bid Zijn bescherming op de eenzame wegen en wijsheid en ontspanning in alles wat jullie tegenkomen. Liefs!

• 19 Maart 2014 - 10:17

Erna:

Wat klinkt dit allemaal onwijs geweldig!! Heerlijk dat jullie zoveel moois beleven op allerlei gebieden! We genieten van jullie verslag, jullie nemen ons echt een beetje mee op reis ;-) Geniet, geniet, geniet!
    Veel liefs!

• 19 Maart 2014 - 11:07

Nienke:

Wat een mooie foto's en sprekend verhaal! Jullie hebben inderdaad ook wel twee tegenstellingen uitgekozen om doorheen te reizen hahaha. Bijzonder hoor. Geniet ervan! Liefs, Nienke

• 19 Maart 2014 - 11:55

Daniëlle:

Wat leuk om jullie op deze manier te volgen! Ben stiekem best een beetje jaloers op jullie ;) Ik kiijk uit naar een nieuwe blog!
    Enjoy!! Dikke knuffel, x Daan

• 19 Maart 2014 - 12:32

Joke Schipper:

Tjonge, wat een belevenis, in zo'n korte tijdsspanne zulke verschillende werelden "ontdekken". Ja, dat doet wat met je. Wat fijn om dit samen te kunnen beleven en met elkaar te kunnen delen én met ons. Mooi om te lezen hoe jullie het ervaren! Leef je weer uit in dit nieuwe avontuur!
    Veel liefs, Joke

• 19 Maart 2014 - 15:37

Lisanne:

Wat een verschillen, he! Kan me voorstellen dat het erg dubbel is, maar wat een prachtige natuur daar! Geniet van de mooie reis, veel zegen! Liefs, lies

• 19 Maart 2014 - 16:23

Marleen:

Superleuk meiden! xx

• 19 Maart 2014 - 18:21

Marianne En Wim Wendt:

Lieve Helena en Debora.
    Zo blijven we goed op de hoogte van jullie belevennissen.
    Ja en God is overal bij arm en rijk, maar hoe gaan we er zelf mee om.
    Wij wensen jullie een gezegende trip, en geniet ervan

• 19 Maart 2014 - 23:28

J.b.Bos.post:

19 maart 2014 10:44 | Door: J.b.Bos.post.

Lieve Meiden,
    Wat geweldig wat jullie allemaal beleven,en dat ik dat mee kan genieten.Vooral de foto's van de Bryse canion wat hebben wij daar genoten he, Debora?Ook gef eliciteerd met de verjaardag van jou vader Debora.Ik wens jullie een heel goede voortzetting van de reis,en kijk uit naar het volgende verslag.Veel groetjes en kussen van Oma Jopie!!!

• 21 Maart 2014 - 17:56

Wout:

Wat een super ervaringen zeg! Ik kan me de grote cultuurverschillen wel een beetje voorstellen.

• 23 Maart 2014 - 13:56

Alex:

Hoi Eliine en Deborah,
    Ik zag vanaf Mozambique geen verslagen meer van jullie en dacht dan ook dat Bethel een klooster was, zonder verbindingsmiddelen. Maar het bleek dat ik verkeerd zocht, De Redding is nabij gekomen dus.
    Heerlijk dat we in het huis van God elkaar mogen ONTmoeten en lekker mogen genieten van Zijn liefde.
    Veel plezier verder!
    Alex

• 23 Maart 2014 - 17:29

Pieter:

Dank voor jullie verslag. Ontvangen om door te geven, dat is een belangrijke sleutel. Armoede zit vaak vooral tussen de oren. Vandaag een getuigenis gehoord van Joop Gottmers. Een man die van steenrijk naar straatarm ging qua financien, maar van een armoedig leven naar het eeuwige leven ging. Geweldig, wat een rijkdom. Blijf ontdekken, blijf vragen en blijf vooral ook genieten.
    Enjoy your trip.

Pieter

• 31 Maart 2014 - 21:07

Rachel:

He Debora, mooie foto's zeg! En super leuk om jullie blogs te lezen! You're being missed here! Vergeet niet de belangrijkste dag van je leven die je mist nu bij de EO (1 april!!!).
    Geniet ervan & be safe!
    X Rachèl